Daar zit je dan. Gordels vast, nekkussen om. Je laatste tentamens zitten erop, je eindverslag is ingeleverd, je diploma is opgehaald – eindelijk tijd voor vakantie! Je kwam op tijd aan op het vliegveld, de rijen voor het inchecken en de beveiliging waren kort. Alles lijkt soepel te verlopen, maar dan klinkt er een stem uit de intercom: “Dames en heren, door omstandigheden wil de motor niet opstarten, u wordt vriendelijk verzocht om het toestel te verlaten tot de problemen zijn opgelost.” Drie uur later zit je nog steeds te wachten op de luchthaven in plaats van op het strand. Heb je nu recht op vergoeding?
Vertraging
Sinds 2005 geldt EU Verordening 261/2004. Hierin staan niet alleen de rechten voor reizigers bij vertraging, maar ook bij annulering en instapweigering, en wat je daarbij van de luchtvaartmaatschappij kan verwachten. Luchtvaartmaatschappijen zijn ook verplicht om deze informatie ter plekke te geven in deze gevallen.
Ten eerste moet je kijken of de Verordening wel van toepassing is. Dit is het geval wanneer je vanuit de EU opstijgt (ongeacht de vestigingsplaats van de luchtvaartmaatschappij) en wanneer je aankomt in een EU-land mét een Europese luchtvaartmaatschappij.
Ten tweede, hoe lang is de vertraging? Voor compensatie bij vertraging moet de vlucht minstens drie uur later aankomen dan de geplande tijd. Als je een overstap mist, moet je dus meer dan drie uur later aankomen op je eindbestemming.
Ten derde, is er sprake van overmacht voor de luchtvaartmaatschappij? De Verordening heeft het over buitengewone omstandigheden. Hieronder vallen weersomstandigheden, stakingen van luchthavenpersoneel en terrorisme. NB: motorpech (door oververhitting) en stakingen van personeel van de luchtvaartmaatschappij vallen hier níet onder.
Annulering
Stel je nu eens voor dat je nog thuis bent. Je zit je koffers in te pakken als je ineens een mailtje krijgt met het bericht dat de vlucht geannuleerd is. Kun je dan ook al vergoeding krijgen?
Ervan uitgaande dat hier ook de Verordening van toepassing is, moet je kijken naar het tijdstip van de mededeling en het alternatief dat de luchtvaartmaatschappij biedt.
Als je meer dan twee weken voor vertrek op de hoogte bent gesteld, heb je sowieso geen recht op compensatie.
Als je tussen de veertien en zeven dagen voor het geplande vertrek geïnformeerd bent, moet de luchtvaarmaatschappij een alternatieve vlucht aanbieden. Deze moet meer dan twee uur voor de (oorspronkelijk) geplande vertrektijd vertrekken of vier uur later dan de geplande aankomsttijd landen, wil je compensatie krijgen.
Als je minder dan zeven dagen voor de geplande tijd wordt geïnformeerd, moet de alternatieve vlucht eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekken of later dan twee uur na de geplande aankomsttijd aankomen.
Ook hier gelden als uitzondering de buitengewone omstandigheden.
Hoogte van de vergoeding
Nu is de vraag: hoe hoog is de vergoeding? Nou, dit hangt af van de afstand van de bestemming. Bij bestemmingen binnen de EU krijg je €250 tot 1500 km en €400 bij meer dan 1500 km. Bij bestemmingen buiten de EU geldt hetzelfde, maar vanaf meer dan 3500 km kun je zelfs €600 krijgen.
Echter, als de luchtvaartmaatschappij een vervangende vlucht aanbiedt, op de dag zelf of op een latere datum naar keuze, is de vergoeding steeds maximaal de helft van hierboven genoemde bedragen, mits de nieuwe aankomsttijd minder dan twee uur bedraagt bij vluchten binnen 1500 km, minder dan drie uur bedraagt bij vluchten tussen 1500 en 3500 km of vier uur voor vluchten buiten de EU vanaf 3500 km.
Nog een bijzonder geval: als je meer dan vijf uur vertraging hebt, kun je ervoor kiezen om de vlucht te annuleren en het originele bedrag van je vliegticket claimen.
De claim indienen
De claim kun je thuis helemaal zelf indienen door middel van een formulier op de site van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Het is vaak even wat zoekwerk om de juiste situatie aan te kunnen vinken, dus laat je vooral niet van de wijs brengen als het er niet tussen staat (zoals hieronder: het niet-zullen vliegen is namelijk geen vereiste voor compensatie). Vaak kun je via een ander formulier gewoon wel compensatie indienen voor zo’n geval.
Kortom, neem voor de zekerheid genoeg leesvoer mee voor onderweg. Geniet lekker van de zomer en blijf positief, want je weet nu waar je aan toe bent. Mocht je toch nog lange vertraging krijgen en er niet uitkomen, dan weet je hopelijk inmiddels ook waar je terecht kunt…
Een gedachte over “Vlucht vertraagd – heb je recht op compensatie?”